Leerplatform LearnLinq
14 januari 2019  

Een arbeidsmarkt waarin het een uitdaging is om talent te binden en te boeien. 175 monteurs die aantoonbaar vakbekwaam moeten zijn. En de enorme berg opleidingsadministratie die dat oplevert. Tijdens het Next Learning event in Den Bosch vertelden Marco De Juncker (MotracLinde) en Jeroen Heesterbeek (LearnLinq) hoe een Leer Management Systeem deze thema’s behapbaar maakt.

Marco De Juncker is Technisch Specialist Software Support bij MotracLinde, een totaalaanbieder van interne logistieke oplossingen (waaronder verhuur en verkoop van heftrucks en magazijntrucks). Niet lang geleden stond hij voor de uitdagende zoektocht naar een oplossing voor de wirwar aan opleidingsadministratie van de 175 monteurs van het bedrijf. Die administratie bestond toen nog uit papieren mappen en Excels. “En die Excels stonden op ontploffen,” vertelt Marco. “Het waren er drie in totaal en die werden beheerd door verschillende mensen. Een map met parafen van monteurs moest inzicht geven in wie welke training had doorlopen. Het was duidelijk: er was werk aan de winkel.”

Employer branding

Marco kwam in contact met Jeroen Heesterbeek, Accountmanager van LMS LearnLinq. Samen zetten ze op papier wat de wensen en eisen van MotracLinde waren. Jeroen: “We brachten in kaart welke trainingen er allemaal zijn, op welke momenten deze urgent zijn en hoe de ultieme online leeromgeving van MotracLinde eruit zou moeten zien.” Marco was al redelijk thuis in de wereld van LMS. “Een LMS kan een belangrijke rol spelen bij employer branding,” weet hij. “Een belangrijk thema maar de beleving die MotracLinde bood tijdens het recruitmentproces zakte eerlijk gezegd in als de medewerker eenmaal aan boord was. Bovendien werden de details van het inwerktraject door iedere leidinggevende zelf bepaald. Daardoor zat er weinig eenduidigheid in de onboarding en de trainingstrajecten.”

MotracLinde Academy

Binnen LearnLinq werd een speciale MotracLinde Academy ingericht. Iedere medewerker kreeg zijn eigen leeromgeving. “Overzichtelijk dankzij de structuur van leerpaden en –tegels, gebruiksvriendelijk en écht leuk om in te werken,” vertelt Marco. “De leidinggevende bepaalt welke trainingen verplicht zijn, en of een medewerker een vaste volgorde moet aanhouden of zelf mag kiezen wat hij eerst doet. Met LearnLinq brachten we het inwerkproces voor nieuwe medewerkers terug van zes naar twee maanden.”

Real-time inzicht in resultaten

Jeroen: “In LearnLinq hebben alle MotracLinde-medewerkers inzage in hun voortgang en zien ze welke taken er op het programma staan. Het systeem denkt actief met ze mee. Is het tijd voor de volgende training, dan krijgt de medewerker automatisch een notificatie om zich in te schrijven. Niet alleen de medewerkers, maar ook HR en de managers hebben real-time inzicht in de actuele resultaten. Dat is handig voorafgaand aan een functioneringsgesprek; alle partijen kunnen dan zien hoe de medewerker er voor staat.”

Slimmer leren

LMS LearnLinq

Een groot voordeel van een LMS is dat je meer mogelijkheden hebt voor het toepassen van blended learning. Marco: “De meeste trainingen beginnen nu met een basisdeel dat via de e-learning wordt aangeboden. Daarmee win je veel tijd. En door de solide basis uit de e-learning is er nu in het klaslokaal meer tijd voor praktijkvoorbeelden of verdieping. Blended learning maakt leren echt leuker en efficiënter.”

“Voor ons is bewezen dat een LMS meer is dan een geautomatiseerde opleidingsadministratie van certificeringen,” besluit Marco. “Zet je een LMS op de juiste manier in, dan kan het ontzettend veel voordelen opleveren.”